Monday, May 07, 2007

Symposium del II

fotocredit: © Roger Key


Och exkursionerna var fantastiska. Det var så roligt att se tjugo stekelforskare uppleva öland för första gången. Var och en gick åt sitt håll, med sina favoritredskap. Dansken Thorkild hade en liten plexiglaslåda som han tryckte ned en massa kvistar och gräs i och fångade med hjälp av en en speciell inhalator in de parasitsteklarna som visade sig finnas bland allt boss. Men de flesta var ganska handlingsförlamade, inte särskilt vana vid att faktiskt fånga steklarna ute i naturen. Är man stekelexpert tas den största tiden upp av att sitta vid en steteolupp och gå igenom det material som fångats av olika fällor på olika platser i världen.

Efter fredagens stora exkursion så var det tänkt att lördagen också skulle spenderas i den vackra, öländska naturen. Jag sms'ade lite med min arbetskamrat Julia och bad henne hålla mig uppdaterad om när det började bli dags för dem att åka, så jag kunde möta upp med egen bil.
SMS nummer 1: "Börjar röra på sig, de flesta har ätit frukost nu. Åker nog ut snart."
SMS nummer 2: "Missförstånd. De vill vara på labb hela dagen."

Men det blev i alla fall en liten exkursion. Ett par av oss åkte in i de småländska skogarna (faktiskt samma småländska skogar som i tidigare inlägg! Finns inga bättre skogar än Grytsjöns naturreservat!) för att hälsa på hos puckelflugsexperten Sven-Olof Ulefors i Alsterbro. Egentligen förtjänar den upplevelsen en helt egen blogg, jag förmår inte raljera med den nu.
Hur som haver så stannade vi till i tidigare nämnda skogar och då lyckades jag håva ett exemplar av den ovan avbildade Gulbandade vedharkranken, Ctenophora flaveolata. Den är inte rapporterad från sverige på över 30 år! Ny för Kalmar län! Representanter för de naturhistoriska museerna i Oslo och Stockholm var mäkta imponerade.

...och inte nog med det. När vi kom hem så tog jag fram en jungfruslän jag fångat vid stationens damm för någon vecka sedan. Det visade sig vara en Sibirisk vinterslända, Sympecma paedisca, som fångats en enda gång tidigare i sverige, på gotland år 2000!

...och inte nog med det! I ett prov från östergötland hade jag sorterat fram och artbestämt en art av vapenfluga, Oxycera nigriceps, som inte fångats i sverige sedan 1930-talet, då i skåne, och inte i östergötland sedan 1830-talet!

Undertecknad är mer än lovligt stolt över sig själv.

1 comment:

physalis said...

Jag är så stolt över att känna en stekelexpert, och att han dessutom är du.