Wednesday, July 05, 2006

Blog + Jobb

Snabb rapport från fronten.
Småkorpulent familjefar, 45 år, letar efter en kikare som ska vara en present åt hans äldste son, som inte är med på ölandssemestern.
"Den ska vara lite rejäl, den ska tåla att vara med på jakt", säger han och låter sådär lite stolt som man kan låta när man tyckt att man stått upp för sina ideal på fiendemark.

Att stå i butik innefattar ju en viss dos av elitism. Jag plockar till exempel inte fram de allra bästa klippen åt någon som jag instinktivt ogillar. Strax innan jaktkommentaren hade jag plockat fram en begagnad Swift Trilyte 8x42 åt familjefadern och nu gnisslade jag tänder lite smått, tänkte att jag nog hellre sålt den till någon som jag kände sympati för. Nu stod jägarfamiljen här framför mig och lutade nog lite grand åt att köpa det begagnade fyndet.
Men därefter tog samtalet en tilltalande vändning.
"Han har ju nästan slutat jaga, pojken. Han har verkligen blivit intresserad av fåglar den sista tiden, så jag tänkte han skulle få en ordentlig kikare."
"Han jagar ju fan ingenting längre" flikar lillebror, 11 år på't ungefär, in. "Det är jättetråkigt".

Yngstsonen har en slokande skinnhatt på sig och hans missnöje över storebroderns utveckling är kompakt. Medan vi fortsätta väga olika kikares för- och nackdelar mot varandra sitter han på en hopfällbar fältstol och gör min dag.
"Den kan man inte montera på hagelgeväret, va?" frågar han när den villrådiga fadern ber om hans omdöme om en Swift Audubon 8,5x44. Nej, det kan man inte.
Sedan sitter han mitt i en av människor halvfylld butik och leker jakt, siktar med sitt låtsasgevär.
"Han tar upp geväret från ryggen, lägger an. Det kommer en kanadagås iflygande. Den landar! Den kommer närmare, nu, nu, snart. Han siktar, och... PANG!". Han skjuter rakt in i tubrummet. Kanadagåsen faller naturligtvis död ned vid den store jägarens fötter.

De köpte den begagnade kikaren. Bra val.

No comments: