Saturday, July 22, 2006

Fläckdrillsnäppan


Idag gjorde min far och jag ett "drag" (längre resa bara för att se en fågelart) till blekinges skärgård och såg den fågeln som ni ser ovan. Det är en fläckdrillsnäppa som har flugit ända från nordamerika och som med dagens fågel setts fem gånger i sverige. En gång i sitt liv har den i alla fall flugit över Atlanten, men det kan ha varit flera år sedan, antagligen var det under dess första höst. Men nu verkar den ha kommit till ro på den europeiska kontinenten: på exakt samma plats och exakt ett år sedan så sågs nämligen en fläckdrillsnäppa - det skulle förvåna mig mycket om det inte var samma individ. Den flyttar nog desperat sin vanliga sydliga flyttning på hösten och nordliga på våren, utan att någonsin hitta hem till sina artfränder. Kanske spenderar den sommaren vid någon stenig sträckning av Umeälven och vintern längs en flod i Afrika. Bara under några dagar mitt under flyttningen då den passerar sydsverige finns det tillräckligt många fågelskådare för att den skall upptäckas; två år i rad dessutom. Ja, inte bara här förresten. Förra året så sågs en fläckdrillsnäppa i danmark några dagar efter fyndet på Utlängan och någon vecka senare i polen - rätt mäktigt att tänka att det antagligen är samma individ. Fåglar känns så flyktiga och rörliga, men tänk vad mycket fågelskådarna ser ändå!


Någon mer än min far och jag som kommer att tänka på prins Eugens molnet?

2 comments:

Lovisienstadt said...

Gissa om jag också tänker på prinsens målning nu. Åh, Waldemarsudde!

jonas said...

dom dar molnen ar livsfarliga. cumulunimbus! biggest fear of all hanggliders.