Sunday, August 06, 2006

Dytiscus sp.

I vår trädgård - som ni nyss fått möjlighet att bekanta er närmare med, finns det en damm. Den grävde min jämnåriga kusin och jag en sommar och fick biljetter till Ölands djurpark som belöning. Min älskade kusin finns sorgligt nog inte längre, men dammen finns kvar. Tyvärr så är den inte så grymt välplanerad utan förlorar en hel del vatten, vilket nu har lett till att mina föräldrar planerar för en ny, större och bättre damm.
Den nuvarande dammen har en del begivenheter. Till exempel har den begåvats med en fast stam av paddor, som varje vår fyller dammen med rom och senare yngel.
Idag kom min far sättandes i full fart och beordrade mig med militäriskt stark stämma att infinna mig vid dammen snarast. Där rådde nämligen febril aktivitet: fem stycken dykarbaggar (släktet Dytiscus - sådana som jag gjorde mitt examensarbete om!) slet sönder och tuggade i sig en stackars död padda. Snabbt fram med kameran och fotografera tills minneskortet var fullt!



3 comments:

Viktorov said...

Visst är det en bagge som ätit sig in genom halsen/hakan och på bilden frossar av gommen eller hjärnan eller nåt?

Word verification: kuyzslas, låter som ett litauiskt namn.

Manis said...

Ö-R-K!
(och jag gillar ändå levande OCH döda djur i allmänhet)

Manis said...

Men SKRIV nu ditt gamla skrev.