Tuesday, August 01, 2006

STOPPA PRESSARNA!


Bzzzzt.
Igår gick jag omkring med håven i området utanför min tomt som min far och hans åkgräsklippare annekterat. Han har sparat ett par fläckar från klippning som nu fått ett ganska fint fältskikt av rölleka, ängsvädd och blåklockor. Det brukar vara rikt på blomflugor, särskilt vädden är uppskattad av de stora och imponerande Eristalis tenax. Men dagens fynd blev definitivt inte någon blomfluga. Plötsligt såg jag hur något stort och intensivt getingfärgat rörde sig långsamt bland röllekorna en bit bort. Vad gör en bålgeting där? hann jag tänka medan jag tog några steg närmare och insåg att det var en spindel jag tittade på! Vem som helst hade tyckt att det var en imponerande syn - min lillasyster höll inte igen på superlativen när jag visade henne den - men ännu bättre blir det om man sedan tidigare vet vad det var och aktivt (nåja, jag har haft det i åtanke) letat efter den!
Det var en getingspindel, Argiope bruennichi och storleken framgår säkert inte av bilden ovan. Den är stor, riktigt stor. En hona kan bli 2,5 cm lång - och då pratar vi kroppslängd, benen ej inkluderade! Honan som jag fotograferat ovan är nog 2 cm, ungefär.
Den har under långa tider hört hemma i sydeuropa, men började på 1930-talet en storstilad spridning norrut. Då nådde den till norra frankrike, på 40-talet nådde den Englands sydkust, på 80-talet norra Tyskland och 1989 gjordes första svenska fyndet - på Gotland. 2003 sågs den första gången på Öland och har sedan dess setts på gissningsvis 5-6 lokaler här på ön! Nu även utanför vår tomt!

Som liten unge på våren spinner den långa trådar som vinden tar tag i och med dessa lyckas de uppenbarligen korsa östersjön. Den föredrar riktigt solvarma bryn med rik undervegetation, där den spinner sitt nät max en halvmeter över marken. Den fångar helst större byten som spyflugor och gräshoppor.

Om det är någon som ser en getingspindel så hör av er till mig, jag funderar på att börja sammanställa en databas med alla observationer i sverige, för det verkar inte vara någon som håller riktigt koll på kolonisationen av denna spektakulära art.

3 comments:

Viktorov said...

From nu letar också jag aktivt efter getingspindeln.

Sonny_loov said...

Hittat getingspindel i Blentarp sjöbo kommun (Skåne) 4/8 2009

chrille said...

Hittade en idag bland mina jordgubbsplantor.Inte långt ifrån kalkbrottet i Malmö.Mycket vacker.Storlek som en stor Korsspindelhona.