Tuesday, November 07, 2006

Studiedag!


Jag har ägnat morgonen åt en efterlängtad, men antiklimaxartad, sovmorgon. Jag misstänker att min under hösten etablerade (o-)vana att gå upp tidigt och omedelbart dricka kaffe lett till att jag vid mina sällsynta sovmorgnar drabbas av koffeinabstinens redan i sömnen, någon gång mellan 08.00 och 10.00. Vaknar då med nacksmärtor och missmod. Men dusch och tre koppar kaffe ur mina favoritkoppar, de små tunna tyska kopparna med guldkant, får mig snart i rätt stämning.

Har ägnat morgonen åt att läsa några kapitel ur den fantastiska boken Svenska Djur: Insekterna från 1949, som på ett populärvetenskapligt men uttömmande sätt introducerar läsaren i insekternas värld. Jag hittade den för en tia (!) på myrorna i Malmö i fjol. På antikvariat går den vanligtvis för tvåhundra, ungefär, men även det känns som ett fyndpris. En bättre genomgång av olika insektsgruppers (särskilt de mer obskyra som till exempel nätvingarnas) levnadsvanor finns inte på svenska, ja knappt ens på engelska, vad jag vet. Dessutom innehåller den som all äldre vetenskaplig litteratur underbara teckningar - och ett ruskigt fint förord skrivet av ingen mindre än Harry Martinsson, vars brinnande intresse för vetenskap och litteratur jag beundrar av hela mitt hjärta.

Snart kommer Stina hit och förgyller min dag. Innan dess ska jag dock hinna lyssna lite på min ryskakurs. Idag känner jag verkligen att jag skulle förtjäna medborgarlön bara genom att sitta i min lägenhet och förkovra mig. Kom igen staten: det är bara att sätta in pengarna på mitt konto!

1 comment:

Manis said...

Alltså tack! Jag var SÅ HÄR nära att avlänka dig. Pjuh.

En sån här person ringde mig idag:
http://www.hjalpandehand.se/litauen.asp