Saturday, October 29, 2005

Ölands Örtmans


I min kusins skunkdagbok hittade jag en bild från min farmor och farfars torp Stenkullen, som ligger i byn Bostorp, några kilometer från Gårdby där jag är född och uppvuxen. Efter att först ha använt det som sommarställe flyttade farmor och farfar dit permanent i slutet av 60-talet, de bodde ändå nästan mer där än i stockholm till slut.
Bilden föreställer den så kallade Ladan, som är inredd som sommarkök. Det är alltid stengolvskallt därinne. Oftast är det här som farmor står när hon lagar saft och sylt. I kylskåpet finns alltid flera veckor för gammal mjölk, vilket farmor aldrig bryr sig om utan gladeligen bjuder på. Det är det som är så konstigt med farmors mat. Den är så sjukt god, fet, härlig. Men det finns alltid en känsla av ofräschhet i bakgrunden. Den gudomliga jordgubbssaften har alltid en bismak av järn. Men jag har nästan lärt mig uppskatta lite småsurnad, ljummen mjölk. Den har så mycket mer karaktär då!
Fast låt inte det avskräcka er från att äta hennes kroppkakor om ni någon gång får chansen. Ingenting klår dem!

10 comments:

Lovisienstadt said...

Gudars skymning, det här var fantastiskt fint! Det bästa är det där med ofräschheten. HAHAHAH!

Jag vill äta kroppkakor där. Och jag vet när. Men det är hemligt.

Manis said...

Mitt bästa paltrecept är i stort sett kroppkakor utan den äckliga fyllningen. Eller är det kornmjöl i kroppkakor?

Viktor Öland said...

Nix, inget kornmjöl. Det har man bara i fattignorrland!

Manis said...

Meh! Kornmjöl påre!

/rlmhxe

Viktor Öland said...

Ursäkta mitt påhopp, dårå. Men på vilket sätt är ditt bästa paltrecept kroppkakor? Är det kokt potatis i?

/djulgpaw!

Manis said...

Japp, sie sind sehr gut und ganz weiss.

/trngd

Viktor Öland said...

google säger:

"Japp, it are very well and completely white."

Viktorov said...

update please!

Viktor Öland said...

Nix. Bloggen är numera för evigt dödförklarad. Önskas förklaring hänvisas till VERKLIGHETEN.

Soreno said...

SSSSS. det är inte farmor som serverar sur mjölk. Det är farfar