Tuesday, October 04, 2005

Idag fick jag en födelsedagspresent från min kår - en förseningsavgift på 100 kronor!

Jag fick också ett par varmfodrade byxor av min älskade moster Margareta. De är hur fula som helst och gav mig till en början Födelsedagsångesten. Den ångest som hela mitt liv har fått mig att tycka illa om min födelsedag och julafton. Jag trodde att jag kommit över den, men den finns kvar i mig. Men när jag pratat ett slag med min mormor och hon berättat att hela byxgrejen började lite som ett skämt, kändes det bättre.

Morfar hittade och köpte först dessa byxor på Viberga (Viberga är en stormarknad utanför Finspång, som alltid har massa varor som man aldrig ser någon annan stans, varor som egentligen inte verkar finnas). Morfar blev stormförtjust i dessa byxor och propagerade för att även Margareta skulle köpa sådana. Om man känner min morfar vet man precis hur han blir när han vill sprida ett genialt köp han tycker sig ha gjort (gud! jag gör ju likadant själv!).

Mormor skrockade lite och sa att "det är ju ingenting han får gå i stan i" och då rann ångesten plötsligt av mig.

Om jag hade haft en bild av min ljuvliga mormor hade den kommit här. Istället bjuder jag på en synnerligen oraffinerad rebus, som kanske bara Pontus kan lösa, eller i alla fall förstå.

9 comments:

Lovisienstadt said...

Avslöja rebusen, Volodja!

Viktor Öland said...

Den är så dålig.

Lösningen heter NFkB. Eller NF-kappa-B, som det uttalas.

På den kurs som Pontus just nu tragglar med är NFkB den stora fetishen för samtliga assistenter.
Det är en transkriptionsfaktor som är väldigt viktig då den kopplar på och av olika gener vid inflammationer, då immunförsvaret aktiveras och vid programmerad celldöd, apoptos. Sånt som det forskas mycket om.

Det är en smått surrealistisk känsla att läsa den kursen i Cell&Molekylärbiologi, för plötsligt är något tidigare så obskyrt och obekant som NFkB en gemensam nämnare som svetsar samman alla man möter. På allas läppar. Det är som en NFkB-kult!

Ett tag får man kanske intrycket att det är NFkB som styr allting i kroppen, men sen inser man att det bara är en transkriptionsfaktor av mängder i kroppen. Men en som vi vet väldigt mycket om, på extremt detaljerad nivå. Och som gett många doktorander jobb.

Manis said...

Som när vi diskuterade färgade ljuslyktor och Sebastiano Serlio på D-T-F. Det var nördigt och jättekul. Teaterhistoria är svårt, men DET skapar inga jobb däremot!

Viktor Öland said...

D-T-F, vad är det? Dramatik-Teater-??? Upplys en stackars naturvetare!

Manis said...

JA du gissade rätt! Du kommer att vinna TTPP nästa gång.

Viktor Öland said...

Men det saknas ett F i mitt svar. Vad är F'et?

Lovisienstadt said...

F:et är FILM!

Manis said...

Tack Lo, jag fattade inte. Kanske är det du som ska vinna?

Viktorov said...

Kom och läs avslöjande fakta på min blogg. Det omstörtande ligger bland kommentarerna till Mats Sundin.