Friday, June 23, 2006

Cykeltur

Idag var jag ute och cyklade på min nyrenoverade Bianchi. Swisch!
Lagom till avfarten ned till mina farföräldrars torp så kände jag hur krafterna svek. Min farfar hade ringt hit igår och småpratat lite och han hade inte varit jättejobbig, berättade att min farbror med familj (HEJ kusin Emma om du läser!) skulle komma på besök följande dag, alltså idag, så jag tänkte att det nog var ett ypperligt tillfälle att svänga av och hälsa på.

Det blev ett ganska kort besök, men ändå lagom långt. Följande saker var det fel på: Farfars ben, farfars tarmar, farmors tarmar, farmors huvud, farfars huvud och farmors gräddsnipa från en handmålad rörstrandsservis från artonhundratalet. Det var ändå färre saker än det brukar vara fel på! Farfar pratade lite om socialdemokratin, jag skämtade och sa att jag skulle börja på Handels till hösten, men avslöjade mig snabbt. Farmor hötte med näven mot farfar upprepade gånger när han var uppstudsig. Jag skrämdes av att farfar är helt identisk med min far och att jag kommer att se precis likadan ut. När farfar ringde upp min farbror så skrålade han i luren: "Jag sjöng vid bondens knut, nu är sommaren här" innan han sa hej. Jag kommer säkert göra precis likadant när jag blir gammal.

Jag tog en liten promenad i deras hästhage som de lånar ut till en bonde i utbyte mot att den röjs och hålls öppen. En jättemäktig, svart skalbagge med långa antenner tilldrog min uppmärksamhet, liksom flera jättevackra trollsländearter. Nu i efterhand har jag börjat tro att den svarta var en stor ekbock - en extremt hotad och sällsynt art! Nu måste jag fara upp dit igen och dokumentera den bättre. Det vore något av en sensation!

3 comments:

Lovisienstadt said...

Kan min pappa få flytta hem till er? Han skulle trivas. Särskilt med det där med "bondens knut".

Viktor Öland said...

Han får det! Jag är inte så säker på om han skulle trivas hos min farfar, ingen gör det, men han får bli kompis med min pappa - för pappa sjunger också den sången! Ofta!

Manis said...

Ooooåååå det är så kul att läsa! Du skulle ha sett vårt gående katrinplommon i Menton, kan kanske be Brita maila den baggen.