Friday, June 23, 2006

Öländska småkryp.

Jag åtevände till Stenkullen, mina farföräldrars torp. En lite rolig sak som jag ska passa på att nämna är att slumpen har ordnat det så att både mina mor- och mina farföräldrar har bosatt sig i föredetta torp som heter Stenkullen. Morföräldrarnas Stenkullen ligger i Östergötland och farföräldrarnas Stenkullen ligger på Öland.
Vid detta mitt andra besök idag hade mina nästan jämngamla kusiner med föräldrar anlänt. Moa har jag inte sätt på många år, hon har varit i Bolivia och spelat in två filmer! Jag skröt om att vi ska till Litauen och spela in film. INTE.

Jag tackade nej till den gravade laxen utan begav mig ut till hästhagen för att leta efter den bortslarvade, potentiellt sensationella ekbocken. Efter att ha letat en halvtimma och insett att det inte finns några större ekar i närheten som den skulle kunna bo i så slöt jag mig till att det inte bör ha varit en sådan. Jag började ägna mig åt att fotografera de insekter som fanns på lokalen istället. En flickslända, Lestes sp., kom flygande med en nydödad nattfjäril av något slag i käkarna, slog sig ner på ett grässtrå och började äta. Först trodde jag att den röda klumpen man ser på bilden var en bloddroppe som utgjutits under den hårda kampen, men litteraturstudier (Sandhall 1977) visar att det är parasitiska larver av vattenkvalster. Coolt!



En Ängssmygare (en s.k. tjockhuvudfjäril, roligt va?) lät sig också snällt fotograferas:


Liksom denna svinsnygga fluga, Diptera sp., som jag tyvärr inte kunnat bestämma närmare än så. Jag har verkligen ingen litteratur på tvåvingar. Det måste åtgärdas.


Glad midsommar på er, alla!



litteratur:
Sandhall, Å. 1977: Sländor, Naturguide med 141 foton i färg. ICA bokförlag, Västerås.
Artdatabanken 2005: Nationalnyckeln, Fjärilar: Dagfjärilar.

1 comment:

Manis said...

Med kärlek i rösten sades för tio sekunder sedan:
"Vilken nörd han är!" (Lars)
"Jag veeet!" (Anna)