Wednesday, June 28, 2006

Nörderierna




2. Insekterna

Idag kom jag igång med min insektssamling. Nå, det påståendet skulle kunna ses som en viss överdrift, för än så länge tronar blott tre små blomflugor i en låda utav plast. Men såhär har mitt entomologiska sommarprojekt utvecklat sig:
Igår köpte jag en bestämningsbok för alla blomflugor i nordvästra Europa. Varför blomflugor? Jag har några vänner i Umeå som har kommit igång ordentligt att bestämma blomflugor och man ska inte underskatta värdet av att kunna få feedback på sina upptäckter. Dessutom så är boken jag köpte helt nyutkommen, förhållandevis billig och riktigt, riktigt bra. Fler anledningar än så behövde jag inte för att välja blomflugor som min första insektsgrupp att försöka lära mig.

Efter vår skådartur som kröntes av Hudsonspoven åkte far och jag förbi hans högstadieskola och lånade en stereolupp och några lådor att samla krypen i. Därefter styrde vi kosan mot Fjärilsmuseet vid Halltorps hage och köpte material till en riktigt bra håv, som jag sedan kompletterade med ett hemmabyggt skaft. Med denna i högsta hugg gav jag mig ut i vår trädgård, svingade håven och samlade snabbt in tre blomflugor som jag satte mig på min kammare och nålade upp. Makabert? Jag vet inte, jag har suttit i flera timmar och beundrat dem, lärt mig hur de ser ut, studerat varje ribba i deras vingar. Jag vet fortfarande inte vad någon av dem är för art, men de har lärt mig mycket.


3 comments:

Manis said...

Du sitter verkligen på din kammare där, stereolupp(?) och snedtak.

Viktorov said...

Hej.

Hur dödar man dom?

Viktor

Viktor Öland said...

De slutar sina dagar i en burk eller rör (jag har precis köpt hundra stycken pisse-provsrör av en skalbaggssamlare) med lite ättikseter i. Kännarna säger att man ska ha lite alspån i röret - det har precis rätt luftfuktande egenskaper för att djuren ska kunna ligga i röret länge utan att torka, men jag använder än så länge toalettpapper med ett par droppar ättikseter på. Djuren dör på någon minut.