Wednesday, June 28, 2006

Nörderierna


1. Fåglarna

För tre år och tio dagar sedan så upptäcktes en fantastisk fågel på Öland, som fick fågelskådare från hela Europa (engelsmän, holländare, norrmän och finnar) att vallfärda till en liten vik på norra Öland under den veckas tid som fågeln var kvar. Fågeln var en Hudsonspov och det var det fjärde fyndet i Europa. Hudsonspoven är en nordamerikansk vadare som till på köpet är väldigt sällsynt och hotad även på hemmaplan - hela världspopulationen uppgår bara till 40.000 par i nordligaste Kanada (naturligtvis häckar den vid Hudson bay) - vilket är småpotatis i jämförelse med de mångmiljonhövdade populationerna som finns av andra amerikanska vadararter - som ändå blott i ytterst sällsynta fall dyker upp i Europa. En blytung raritet, om man ska använda fågelskådarspråk.

Åter till det innevarande året, 2006. För tio dagar sedan gick en fågelskådare ut på club300's hemsida och proklamerade att han trodde att Hudsonspoven skulle bli återupptäckt inom en veckas tid. Han bommade med bara några dagar, men fick så fruktansvärt rätt ändå; igår kväll gick larmet ut: Hudsonspov, stationär, Ottenby, Öland.
Jag såg den förra gången den var här, men jag ville gärna återse den. Så idag på morgonen åkte min far och jag ned till Ottenby i förhoppningen att den skulle vara kvar. Märkligt nog var det nästan inga människor där, bara fem bilar stod parkerade vid udden.
Efter att ha stått och letat och letat över fälten i någon timme så kommer det plötsligt en flock med rödspovar inflygande norrifrån. Min far utbrister: "Där är den!" Och det var den!

Jag ringer min vän Svante, som larmar ut fågeln på det rikstäckande sms-nätverket för fågelskådare, kallat BMS. Han lyckades knappa in det lite roligt, vilket jag just upptäckte blev uppmärksammat på fågelskådarnas e-maillista Brevduvan:

Erling V. Jirle:
"Dagens roligaste:
Via BMS klockan 9;

Obs. Viktor nilsson går helt öppet 300 m sydost om hahns"

Så, mina vänner, gör man sig känd i skådarkretsar! Man larmar ut sin egna närvaro!

Ett förtydligande: "Hahns" är en kortform av "Hahns sjöbodar", som är ett par små hus som ligger längs fyrvägen ned till Ölands södra udde.

När skådarturen led mot sitt slut vid tolvtiden på dagen så räknade vi ihop hur många arter vi hade sett: exakt 100 arter. Det är helt fantastiskt, Öland är fantastiskt. Att man kan se hundra fågelarter på en halvdag helt utan att anstränga sig.


Pappa och jag jobbar hårt.


UPDATE!
Larmet om mina förehavande fick Erling - en handlingens och html-kodandets man - att starta en liten sida med BMS-skoj! Det är en ära att få ha varit en del av detta!
Du hittar den här.

No comments: